Basic Squat

Gepubliceerd op 18 augustus 2018 om 10:34

Klik hier om een tekst te typen.

Foto en filmpjes: Ed van Rouwendal

  • Voeten heup breedte
  • Voeten wijzen naar voren
  • Hakken in de grond
  • Schouders naar achteren rollen, weg van de oren
  • Borst recht op
  • Handen strekken voor je uit (voor balans)
  • Zitten als of je op een stoel gaat zitten 

6 Goede redenen om meer te squatten:

 

  1.  Squat-oefeningen zorgen voor goede spieren in je hele lichaam. Natuurlijk zijn squats goed voor mooie billen en versterken de oefeningen je beenspieren. Maar dat is het niet alleen. Over je hele lichaam worden er spieren getraindDe oefening is namelijk zo intens dat hierdoor hormonen vrijkomen die goed zijn voor de groei van spieren. Het squatten verbetert daarom zowel je boven- als onderlichaam.

  2. Squatten zorgen voor vetverbranding en helpen je met afvallen. Doordat je meer spiermassa kweekt, kan je lichaam meer vet verbranden en val je dus sneller af. Hoe meer spieren, des te meer calorieën je op een dag verbrandt. Doordat de bilspieren de grootste spieren in je lichaam zijn en je die erg goed traint met squatten, geef je de vetverbrandig een extra boost. Zie ook punt 5!
  3.  Squatten stimuleert de stofwisseling. De beweging die je maakt met squatten verbetert de bloedsomloop en zorgt ervoor dat de afvalstoffen sneller je lichaam verlaten. Dit is dus goed voor je gezondheid en je stofwisseling.

  4.  Squatten verbetert je houding en voorkomt rugklachten. De spieren die je sterker maakt met squats, verbeteren tegelijkertijd ook je houding. Het zal je helpen met zitten, staan en het krijgen van een rechte rug. Ook versterkt het je spieren in je onderrug waardoor je minder last van rugklachten hebt. 

  5. De squat helpt mee aan een goede hormoonbalans. Squats zorgen voor de aanmaak van belangrijke hormonen. Zo levert squatten o.a. meer DHEA (dehydroepiandrosteron) op. Dit is een hormoon dat zorgt voor een vrolijk humeur, vetverbranding, spieropbouw en een hoger libido. Naarmate we ouder worden maken we minder van dit hormoon aan en dit kan onder andere tot gevolg hebben dat we zwaarder worden. Een goed advies dus om met squatten de DHEA-aanmaak te stimuleren en zo weer op gewicht te komen. 

  6. De squat kan je overal doen aangezien je geen materiaal nodig hebt. Het fijne van squats is dat je het op ieder moment van de dag, overal kunt doen. Het is helemaal gratis en de oefening is zeer effectief. Een echte win-win situatie dus.

 

Bron: goedetengezondleven.nl

Dit keer wil ik in het bijzonder Celeste Dijkstra bedanken... 6 jaar geleden heb je mij enorm geholpen in  fit worden en later om Less-Mills les te kunnen geven. Eigenlijk heb ik je nooit echt goed kunnen bedanken, dus bij deze..... enorm dankjewel voor al je geduld toentertijd!! Als je ook een keer een les van deze bijzondere vrouw wil volgen check dan volgende link https://www.sportcity.nl/groepslessen/woerden